gegarandeerde vertraagde instorting

Afgelopen week ben ik bij twee bijeenkomsten geweest. Op woensdag bij de vereniging van Groninger Monumenten Eigenaren en zaterdag ben ik "aangeschoven" bij deelnemers van Heft in Eigen Hand (tegenwoordig Eigen Initatief)
Voor mij is het belangrijk een lijn te ontdekken in het hele versterkingsprogramma. Als die lijn zichtbaar is, dan kan je ook de koers bepalen. Op enkele punten is er wel wat meer duidelijkheid. Huizen aangemerkt als " karakteristiek" hebben niet echt veel status. Pas als je woning het stempel "gemeentelijk monument" heeft, heeft je huis een wat meer (wettelijk) beschermde status.  Deze verandering moet jezelf aanvragen bij de gemeente. De komende tijd ga ik me bezighouden met die vraag: zinvol of niet. Het huis aan de Leeuwstraat staat gekenmerkt als karakteristiek.
Vanaf 1 januari is er een erfgoedloket Groningen, onder de vleugels van Libau ( onafhankelijke adviesorganisatie voor ruimtelijke kwaliteit en cultureel erfgoed in Groningen en Drenthe). Dit loket is een informatiepunt voor eigenaren van monumentale panden. Zij kunnen me vast verder helpen met mijn vraag(en).
Bij de bijeenkomst met de "hefters" valt het op dat er veel deelnemers nog in dubio verkeren. Versterken of sloop/nieuwbouw. Veel door twijfel, en soms door omstandigheden van persoonlijke aard,  veroorzaakt.  Pas bij een van de deelnemers is het hele vesterkingsverhaal (bijna) achter de rug. Over een paar weken kunnen ze hun huis weer betrekken. Goed om te horen: dat er na de laatste beving van afgelopen maandag 08/01/2018, in dat huis, geen nieuwe schade is ontstaan. Hopelijk blijft dat ook. Het hele project heeft 8 ton gekost. Maar nu staat er een huis dat aardbevingsbestendig (near-collapse) is. Dat houdt in: bij een aardbeving van 5 op de schaal van Richter, heb je 45 seconden de tijd om je huis te verlaten. Dus een soort gegarandeerde vertraagde instorting.
Moeten alle huizen in de aangewezen contouren nu aan deze richtlijn (NPR) gaan voldoen? Wat betekent dat voor het pand aan de Leeuwstraat? Mijn schatting is dat dit pand 1,5  groter is. Dus reken maar uit..en  geldt het ook voor alle boerderijen in de omgeving?
De vragen blijven dus maar komen. En bij het ontbreken van beleid en duidelijkheid, ook de gekte.
Als de totale versterking inderdaad rond de 1 miljoen zou gaan kosten; zegt de NAM dan "natuurlijk geen probleem, wij vinden het vanzelfsprekend dat dit erfgoed blijft bestaan."? Ik ben benieuwd.
 De 16000000000 die hier op een achterkant van de sigarendoos staat is zo gek nog niet (de geschatte kosten van de versterkingsoperatie voor het hele gebied). Laat de heren in Den Haag dat bedrag maar eens gaan noemen. Dan komt de duidelijkheid snel dichterbij. En kunnen de bewoners plannen gaan maken.






Reacties

Populaire posts van deze blog

Schandalig